آموزش باتری به باتری کردن ماشین در تلیسان
بهترین زمان و نحوه باتری به باتری خودرو
صدای ضعیف ناله مانند استارت و یا صدای تیک تیک و استارت نخوردن، اولین و مهمترین دلیل نیاز آن، به یک باتری دیگر است و در حالتی که خودرو استارت میخورد و صدای همیشگی مربوط به آن، به گوش میرسد، اما روشن نمیشود، میتوان مطمئن بود که باتری سالم است و ایراد دیگری در خودرو، وجود دارد.
بهترین روش که تلیسان پیشنهاد میدهد برای اطمینان از عملکرد باتری، استارت زدن نیست و انجام مداوم اینکار، میتواند باتری سالم را تضعیف و شما را نیازمند تعمیرکار و عملیات برق رسانی توسط کارشناسان تلیسان کند.
پس چنانچه با چرخواندن سوئیچ (یا فشار دکمه مربوط به استارت) برای ? تا ? بار موفق به روشن کردن خودرو نشدید، از ادامهاستارتزدن، پرهیز کنید.
روش مناسبتر برای اطمینان از ضعیف شدن باتری این است که سوئیچ را تا مرحلهی قبل از استارت بچرخانید و چراغهای اصلی را روشن کنید، اگر چراغهای پنل پشت فرمان، کمنور هستند، میتوان به ضعف شدن باتری شک برد.
البته این احتمال وجود دارد که یکی از سیمهای متصل به باتری، از محل خود جدا شده باشند یا احتمال زنگزدگی یا اصطلاحا اسیدزدگی پایانهها (خصوصا در باتریهای اسیدی) نیز هست که به کمک سنباده زبر، برس فلزی و آب جوش، رفع میشود.
نحوه انجام باتری به باتری توسط تلیسان
پس از مطمئنشدن از نقص در باتری خودرو، نیازمند یک باتری سالم هستیم تا با اتصال کابلهای قابل حمل، بین باتری سالم و باتری معیوب، عمل برقرسانی انجام شود. طبق مراحل زیر انجام میشود.
?- شما نیازمند یک باتری سالم، با سطح ولتاژی مشابه باتری خودروی خود هستید. بررسی این موضوع از روی بدنه باتریها و دیدن عبارت ??V، بهسادگی قابل انجام است.
?- خودروهایی که قرار است در فرایند برقرسانی شرکت کنند، در نزدیکی هم قرار دهید. اگر در محلی هستید که امکان پارک خودروها به صورت روبرو (اصطلاحا شاخ به شاخ) وجود دارد این کار را انجام دهید، اما فاصلهای بین خودروها، باقی بگذارید و مطمئن شوید که ارتباط و اتصالی بین بدنه آنها وجود نداشته باشد.
?- پس از نزدیک کردن خودروها، باید هر دو خودرو در وضعیت خاموش باشند. علاوه بر این، همه وسایل داخل خودرو، مثل فنها، سیستم بخاری و کولر را، در وضعیت خاموش قرار دهید.
?- کابلهای جامپر استاندارد، به رنگهای قرمز و سیاه هستند. یکی از کابلها (نوع قرمز رنگ) باید بین پایانههای مثبت و کابل دیگر (نوع سیاه رنگ) بین پایانه منفی باتری سالم و نقطه زمین (که در ادامه توضیح داده میشود)، متصل شوند. نکته مهم در این مرحله، اطمینان از برقراری ارتباط فلز با فلز (رسانا با رسانا) بین سر کابلها و پایان باتریها است.
?- در این مرحله، ابتدا کابل قرمز رنگ را، به پایانه مثبت باتری معیوب متصل کنید.
?- باید سمت دیگر کابل قرمز، به پایانه مثبت باتری سالم، وصل شود. این عمل را انجام دهید.
?- کابل دوم (کابل سیاهرنگ) را به پایانه منفی باتری سالم، وصل کنید.
?- طبق آموزش تلیسان باید قطب منفی باتری سالم را به پایه رگلاژ دینام ماشینی که باتری آن خالی (دشارژ) شده متصل کنید. پایه رگلاژ دینام قطعهای فلزی و هلالی شکل بوده که کاربرد آن در رابطه با تنظیم شل و سفت بودن تسمه دینام است.
یک پیچ در شیار وسط آن وجود دارد که اگر آن را شل کنید میتواند در مسیری هلالی حرکت کرده و دینام را کمی به طرفین جابجا کند. با این جابجایی، تسمه دینام نیز کمی شلتر یا سفتتر خواهد شد.
نکته ای کارشناس شرکت تلیسان اگر اتصال دادن گیره سر سوسماری کابل باتری به باتری به پایه رگلاژ دینام برایتان مقدور نبود میتوانید آن را به مناسبترین نقطه فلزی بدنه خودرو که نزدیکترین نقطه به دینام نیز باشد، اتصال دهید.
خوردویی که باتری سالم دارد، استارت بزنید. پس از روشن شدن این خودرو، چند دقیقه صبر کنید تا عملیات برقرسانی (شارژ باتری معیوب) انجام شود.
?- به سراغ خودرویی که باتری معیوب در آن وجود دارد بروید و آن را روشن کنید. چنانچه استارت نخورد، با احتیاط محل اتصال کابلها به پایانهها را اندکی جابهجا کنید.
??- پس از روشن شدن خودروی معیوب، حدود یک الی دو دقیقه صبر کنید.
??- فرقی نمیکند خودروی معیوب روشن شده باشد یا خیر، عملیات جداسازی کابلها باید با احتیاط و به ترتیب انجام شود، اما دقیقا عکس مراحل قبل، یعنی ابتدا باید کابل سیاه (منفی) از بدنه یا بخش فلزی موتور خودروی معیوب جدا شود.
??- سر دیگر کابل سیاه (منفی) را از پایانه مربوطه جدا کنید.
??- اولویت باز کردن کابل قرمز (مثبت) چندان اهمیتی ندارد و تنها باید با احتیاط و بدون اتصال قسمتهای سر کابل به دیگر بخشها، از پایانههای طرفین جدا شود.
??- اگر خودروی شما، با موفقیت روشن شده است، حداقل برای مدت ?? دقیقه، آن را خاموش نکنید تا باتری معیوب، شارژ شود. در این شرایط، رانندگی با سرعت آرام و دنده سنگین، بهتر از نگهداشتن خودرو است