فروش فایل

دانلود رایگان فایل

فروش فایل

دانلود رایگان فایل

Optical Zoom و Dual Stream در دوربین مداربسته


Optical Zoom و  Dual Stream در دوربین مداربسته

 

 

به طور کلی زوم یا بزرگنمایی در تصویر را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. زوم اپتیکال و زوم دیجیتال زوم اپتیکال به بزرگنمایی گفته می شود که از طریق تغییر در فاصله کانونی لنز دوربین ایجاد می شود. به صورت کلی هرچه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد میزان بزرگنمایی ان بیشتر است.

تفاوت لنز وریفوکال با لنز زوم

لنز ویفوکال و لنز زوم دارای یک نقطه مشترک هستند. در هر دوی انها امکان تغییر فاصله کانونی وجود دارد. این امکان در لنز وریفوکال به صورت دستی صورت می گیرد به این صورت که شما با دست لنز را چرخانده و به زاویه مناسب خود تنظیم میکنید. پس از تنظیم فاصله کانونی شما معمولا باید فوکوس دوربین را دوباره تنظیم کنید.
در لنزهای زوم عمل تغییر فاصله کانونی دوربین به صورت خودکار انجام می گیرد. به این معناست که شما تنها دستور انجام زوم را صادر می کنید و لنز فاصله کانونی خود را با توجه به میزان زوم مورد نظر شما افزایش می دهد. معمولا در لنزهای زوم فوکوس لنز پس از تغییر فاصله کانونی به صورت خودکار تنظیم می شود.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته tiandy       

تفاوت زوم اپتیاکال با زوم دیجیتال

در ساده ترین تعریف میتوان زوم اپتیکال را شکل واقعی و زوم دیجیتال را شکل مجازی از بزرگنمایی معرفی کرد. در زوم اپتیکال با انجام بزرگنمایی کیفیت و رزولوشن تصویر تقریبا بدون تغییر باقی می ماند. اما در زوم دیجیتال با کشیدن تصویر اجزای ان به صورت بزرگتری به نمایش در می ایند و در واقع شما هرقدر بیشتر بزرگنمایی داشته باشید رزولوشن تصویر شما کمتر خواهد شد.
با توجه به کاهش روزولشن تصویر، زوم دیجیتال تنها جنبه ای تبلیغاتی دارد و کاربردی به عنوان بزرگنمایی برای شما نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:     پرفروش ترین دوربین های هایک ویژن

چرا هایک ویژن

 

 

Dual Stream چیست؟

مفهوم Dual Stream در دوربین مداربسته، یکی از مفاهیم مهم و معمولا نادیده گرفته در سیستم های مداربسته است. در این مطلب بیشتر با مفهوم عمومی Streaming و سیستم های dual stream آشنا می شوید.

Dual Stream در دوربین مداربسته یعنی چه؟

Stream در لغت به معنای جریان آب یا رودخانه است. از آنجایی که ویدئو از وجود یک جریان مسلسل از تصاویر به وجود می آید از این اصطلاح در رابطه با جریان تصویر استفاده می شود. Dual Stream به معنای استفاده از دو مسیر متفاوت از تصویر است که هر یک دارای خصوصیات مختص خود هستند.

زمانی که تصویر در دستگاه DVR یا دوربین تحت شبکه تولید می شود باید در تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. ممکن است شما بخواهید تصویر را ضبط کنید یا به صورت کلاینت در محل های مختلف ببینید. مشکل زمانی به وجود می آید که تعداد زیادی از کلاینت ها میخواهند به دوربین یا دستگاه ضبط کننده وصل شده و تصاویر مختلفی را در کامپیوتر یا تلفن همراه ببینند. در صورتی که دستگاه بخواهد چند تصویر یا Stream را با بالاترین کیفیت برای تمام کلاینت ها بفرستد باید قدرت پردازش بسیار بالایی داشته باشد که هزینه دستگاه را بالا برده و تولید آن را غیر اقتصادی می کند.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته

راه حل در تولید دو Stream متفاوت تصویر است. یکی برای پخش زنده که با بالاترین روزولشن و کیفیت تولید می شود و دیگری برای پخش کلاینت که با کیفیت و حجم پایین تری تولید می شود. به Stream پخش زنده معمولا Main Stream و به Stream پخش کلاینت ها Sub Stream  می گویند.

Sub Stream در کجا استفاده می شود؟

هر زمان که شما سعی کنید از طریق یک وسیله دیگر به جز دستگاه ضبط کننده به تصاویر دوربین ها وصل شوید در واقع تصاویر را به صورت Sub Stream مشاهده می کنید. این موضوع شامل دیدن تصویر بر روی موبایل از طریق اینترنت، دیدن تصویر از طریق یک کامپیوتر متصل شده به دستگاه اصلی و … می شود. پس توجه داشته باشید که کیفیت تصویر در انتقال تصویر یا با کیفیت تصویر اصلی دستگاه متفاوت است و معمولا کیفیت پایین تری دارد. البته توجه داشته باشید که روزولشن و نرخ فریم به صورت جداگانه برای Substream قابل تنظیم است.

اگر نیاز به کیفیت بالا در کلاینت ها داشتیم چه کنیم؟

تجهیزاتی مناسب این کار طراحی شده اند که کیفیت بالاتری را برای substream ایجاد می کنند و یا یک استریم اضافه کیفیت بالا دیگر به جز Main Stream برای کاربری های تخصصی ایجاد می کنند (تجهیزات Triple Stream )، البته به علت کم بودن اطلاعات طراحان سیستم های مداربسته یا وارد کنندگان، معمولا این تجهیزات به سختی در ایران قابل دسترسی هستند و بیشتر تجهیزات با خصوصیات قبلا گفته شده در دسترس هستند.